Sunday, August 14, 2011

berpindah~

Bismillah.. InsyaAllah berpindah ke blog baru, mg Allah redha~

Semanis ukhuwwah Islam~ http://zubayraizaini.blogspot.com/

Monday, July 11, 2011

Graduate! | Thursday | June 23, 2011 |

Bismillah..

Alhamdulillah x3, Allahul Musta'an.. ingat ikhwah, Intanshurullaha yansurkum wayuthabbit aqdaamakum..ini janji Allah yang kita semua rasai.. Mg kita semua terus tsabat di atas JlnNya, ameen~
[ US memanggil..Allahuakbar! ]

| Thursday | June 23 2011 | Dewan Seri Budiman, UiTM Shah Alam |

InsyaAllah tumuhaatuna, INTEC akan jadi International Tarbiyyah Education College, menjadi kilang melahirkan insan-insan yang membawa harapan baru pada ummah, guide n educate the society on how to achieve the pure and true happiness in life!
Ameen..




Friday, January 7, 2011

Tak semudah dikata

Alhamdulillah selesai menjalani minggu pertama dalam semester baru. Terasa sangat pantas masa berlalu. Apapun, syukur kerana berpeluang bersua kembali dengan sahabat2 seperjuangan. Melihat wajah-wajah mereka, subhanallah! terpancar semangat mereka yang seperti tidak pernah lelah dalam berjuang~ Melihat pula wajah-wajah mutarobbi, terpancar keceriaan dapat kembali bersama.

Mengalihkan pandangan kepada sahabat2 lain; bila bersalaman dengan mereka, terpancar di sebalik wajah ceria mereka seperti sedang menanti adanya insan-insan yang akan datang membawa mereka keluar dari kepungan duniawi yang nyata sungguh melalaikan dan tidak meberikan kebahagiaan,malah memenatkan. Tertunduk. Besar bebanan yang harus dipikul. Apatah lagi bila berada di perantauan nanti.

Bebanan ini tidak akan mampu dipikul melainkan dengan dibekali sujud dan tafakkur di waktu tahujjud dan bekalan kekuatan dalam amal fardi harian. Ternyata bukan mudah untuk bangkit setiap malam merendahkan diri dan bermunajat padaNya, tapi sekurang-kurangnya kita berusaha untuk bangkit dan merasa kesal dan sedih sekiranya tidak dapat bangkit..perlu mujahadah~

Kerana Rasulullah dan para sahabat sendiri pada awalnya diwajibkan untuk bangun malam setiap hari selama setahun..disebabkan amalan ini ternyata mampu melahirkan rijal2 yg tangguh pendiriannya dan sentiasa bersemangat seperti mereka! Subhanallah! Di waktu tahajjud inilah terdapat ketenangan dan kekhusyukan~ Benar, tak semudah dikata..

Alhamdulillah, jadual sem ni walaupun lebih padat daripada sem lepas, tapi taklah sepadat kawan2 yg amik engineering~ Perlu mengurus masa dengan lebih efektif lagi kerana bila mengintrospeksi diri sejenak, Astaghfirullah.. terasa sangat banyak masa dalam kehidupan selama ini yang tidak dimanfaatkan dengan baik.

Sangat mudah untuk kita melafazkan kata "kita kena jadi muslim yang sejati", "fulltime muslim", "muslim yang dalam setiap saat kehidupannya diserahkan bulat-bulat kepada Allah kerana itulah tujuan kita dihidupkan di dunia ini" dan macam-macam lagi tapi hakikatnya untuk melaksanakannya bukan mudah. Dalam hidup kita sahaja, adakah dimulai dengan memuji Allah? adakah benar setiap perbuatan kita seiring dengan niat yang ikhlas dan dimulakan dengan kalimah bismillah? Adakah setiap unit tenaga kita dimanfaatkan untuk Islam?? Astaghfirullah..benar, tak semudah dikata..

Walaubagaimanapun, jangan risau..InsyaAllah yakinlah Allah Maha Penyayang terhadap hambaNya. Kita hanya berusaha meningkatkan diri dan mengharap dgn doa padaNya..~ Moga Allah sentiasa beri kekuatan pada kita semua(termasuk diri ini yg faqiir) untuk terus istiqamah dan hammasah dalam amal..

Al-Islamu ya'lu wala yu'la 'alaih

Tuesday, December 14, 2010

The Chosen One

Bismillah..
Satu hakikat yg perlu kita sedari bahawa dakwah bil hal(dgn perbuatan) lebih mudah terkesan di hati manusia berbanding dakwah bil qoul(dgn kata2).. Mg dapat ibroh~

video
Masya'Allah! Rasulullah is the best example for us~

"kaana khuluquhul qur'an"
[Sesungguhnya akhlaknya(rasulullah) adalah qur'an]

Let's find the true guidance and answers
through THE NOBLE QUR'AN,
the words of Allah our Creator~

"Islah nafsak wad'u ghoirok"
[Perbaikilah dirimu dan serulah orang lain]

don't we want to be chosen and loved by Allah??

Tuesday, December 7, 2010

Perutusan Maal Hijrah (1432H) PACE

maalhijrah

(Perutusan Maal Hijrah menjelang 1 Muharam 1432H bersamaan 7 Disember 2010)

Pusat Kecemerlangan Palestin (PACE) mengucapkan Selamat Tahun Baharu Hijrah kepada seluruh umat Islam di Malaysia khususnya. Sebagaimana sudah menjadi tradisi setiap menjelang tahun baru maka setiap orang akan menanam azam untuk melakukan perubahan ke arah kebaikan. Bersempena dengan tahun baru hijrah 1432, PACE mengajak seluruh umat Islam untuk memberi perhatian kepada umat Islam di tanah suci al-Quds yang kini sedang menghadapi penindasan dan penjajahan.

Pada saat kita meletakkan sasaran untuk meningkatkan pencapaian dalam pelbagai bidang yang diceburi dan memperbaiki taraf hidup, saudara-saudara kita berhadapan dengan persoalan bagaimana untuk meneruskan kehidupan itu sendiri dalam keadaan dinafikan hak mereka yang paling asas sebagai manusia. Mereka disekat daripada mendapat bekalan makanan, air bersih untuk minuman, ubat-ubatan dan bahan bakar. Mereka juga tiada jaminan keselamatan tempat tinggal kerana bila-bila masa sahaja tanah mereka akan dirampas, mereka dihalau keluar dan rumah mereka dirobohkan. Bahkan nyawa mereka sentiasa berada dalam keadaan bahaya akibat terdedah kepada serangan Israel yang boleh dilancarkan tanpa amaran dan secara tiba-tiba.

Inilah senario yang sedang dihadapi oleh rakyat Palestin pada saat kita menyambut Maal Hijrah. Bagi mereka tahun baru hijrah hanya menjanjikan satu kepastian iaitu perjuangan untuk membebaskan Baitul Maqdis dan Masjid al-Aqsa pasti diteruskan. Itulah azam yang tertanam kukuh dalam diri setiap umat Palestin. Cita-cita untuk melihat tanah suci al-Quds kembali ke pangkuan umat Islam tidak pernah luput daripada ingatan mereka. Bahkan inilah azam yang tidak pernah luntur dalam diri para pejuang sejak 64 tahun yang lalu.

Semangat jihad yang terus membara di sanubari mereka menjadi obor yang menerangi seluruh dunia Islam dan menyuntik kekuatan meski berhadapan dengan pelbagai pengkhianatan dan pembelotan daripada kalangan pemimpin-pemimpin negara Islam yang berkepentingan yang bersekongkol dengan pihak musuh.

Jika diamati, setiap orang akan merasa insaf bagaimana mungkin sebuah umat yang diperangi oleh kuasa tentera yang keempat terbesar di dunia dan mendapat sokongan padu daripada kuasa besar dunia Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah itu dapat bertahan puluhan tahun lamanya. Bahkan Bangsa-bangsa bersatu yang sering memihak kepada kepentingan Zionis kerana didalangi oleh Amerika dan sekutu-sekutunya sering gagal membela kepentingan dan hak rakyat Palestin. Apakah rahsia kekuatan mereka sehingga mereka tidak berganjak langsung dari prinsip perjuangan meskipun diasak dengan begitu hebat oleh Zionis, Negara kuasa besar bahkan rejim-rejim negara Arab yang menjadi boneka kepada kepentingan Amerika.

Semua ini menuntut umat Islam di Malaysia untuk mengambil inspirasi daripada satu perjuangan yang amat menakjubkan. Apakah yang mendorong satu umat yang tidak punya kekuatan tentera dan senjata untuk berhadapan dengan Israel yang mendapat bantuan hampir tiga billion USD setahun dalam bentuk pelbagai senjata terkini. Bahkan mereka bukan sahaja berhadapan dengan jet pejuang, kereta kebal, peluru berpandu, bom pintar, pesawat ‘predator’ kawalan jauh, tetapi mereka turut dihujani dengan bom fosforus putih yang diharamkan. Kemusnahan kepada nyawa, harta benda dan tempat tinggal tidak dapat dibayangkan. Tetapi semua ini hanya meningkatkan semangat juang dan menyemarakkan lagi jihad di bumi Palestin. Pastinya umat yang berjuang di atas dasar jihad yang benar tidak akan dapat ditundukkan oleh mana-mana kekuatan di bumi ini. Meskipun seluruh dunia menalakan senjatanya kepada umat yang sedemikian, mereka tidak akan mampu menumpaskan satu umat yang kekuatannya datang langsung dari Allah subhanahu wataala.

Hari ini ketika rakyat Gaza sedang bergelut dengan persoalan hidup dan mati, para pejuang menyibukkan diri mereka dengan mempersiapakan generasi akan datang. Lima puluh peratus anak-anak Gaza berhadapan dengan masalah kekurangan zat makanan. Sebahagian besar daripada mereka tidak dapat meneruskan persekolahan. Bukan sahaja bangunan sekolah sudah ranap menyembah bumi, bahkan kertas dan alat tulis juga tidak dapat dibekalkan akibat sekatan Israel dan penutupan sempadan Gaza dengan dunia luar.

Namun dalam serba kekurangan dan kedaifan ini, mereka tidak pernah putus pergantungan dengan Allah subhanahu wataala. Mereka tetap meletakkan harapan penuh yakin bahawa masa depan Palestin sudah dijamin dalam Islam. Oleh yang demikian, salah satu agenda penting yang diberikan perhatian penuh para pejuang ialah membina generasi pelapis. Mereka ditarbiyah dengan al-Quran. Mereka ditarbiyah untuk menjadi para hufaz yang membawa al-Quran di dalam dada-dada mereka.

Pada musim panas yang lalu mereka Berjaya menghasilkan 30,000 para hufaz cilik daripada kalangan anak-anak lelaki dan perempuan. Sebahagian daripada mereka bergelar hufaz hanya dalam tempoh tiga bulan atau lebih pendek daripada itu. Program melahirkan generasi Rabbani ini akan menjamin kelangsungan jihad untuk mempertahankan tanah suci dan Masjid al-Aqsa. Dengan nukleus para rijal yang mempunyai kualiti tarbiyah imaniah ini, benteng-benteng pertahanan umat di bumi al-Quds akan terus dijamin terpelihara daripada pencerobohan dan pengkhianatan golongan yang cuba mengkhianati perjuangan ini.

PACE mengajak umat Islam untuk mengimbau perjuangan umat Islam di Palestin bersempena dengan Maal Hijrah. Apakah kaitan peristiwa Hijrah Nabi sallallahu alaihi wasallam dengan perjuangan yang ditempa oleh umat Islam zaman ini terutama di Tanah Suci al-Quds? Apakah hubung kait peristiwa besar dalam perjuangan Nabi sallallahu alaihi wasallam 1,400 tahun yang lalu dengan kesinambungan perjuangan umat Islam pada hari ini?

Pastinya peristiwa hijrah Nabi sallallahu alaihi wasallam bukan hanya satu peninggalan sejarah tetapi satu panduan yang terus relevan sepanjang zaman. Perjuangan Nabi sallallahu alaihi wasallam adalah kemuncak segala perjuangan antara yang hak dengan yang batil, antara kebenaran dengan kepalsuan.

Allah subhanahu wataala telah menjadikan resam perjuangan yang batil sentiasa berada di pihak yang kuat dari sudut zahir dan luarannya. Semua itu menjadi ujian kepada orang-orang yang beriman agar mereka tidak silau dan goyah melihat kekayaan dan kekuatan pendukung-pendukung kezaliman.

Nabi sallallahu alaihi wasallam berhadapan dengan penindasan dan penyeksaan golongan penguasa Quraisy selama 13 tahun menerajui perjuangan menegakkan kalimah Allah dan kebenaran di bumi Makkah. Mereka merupakan golongan minoriti yang sentiasa diasak oleh pemuka-pemuka Quraisy yang berkuasa, berpengaruh dan kaya-raya. Golongan inilah yang memegang tampuk kekuasaan dan tidak pernah berhenti-henti menyakiti Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dan orang-orang yang beriman. Sebahagian mereka syahid di tangan penguasa-penguasa ini dan apa yang mampu dilakukan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam hanyalah menyuruh para sahabatnya bersabar.

Apabila semua penyeksaan dan penindasan ini tidak berjaya melemahkan keimanan maka mereka telah mengambil satu pendekatan di luar batas-batas persaudaraan bahkan di luar batas kemanusiaan. Umat Islam diboikot dan dikepung selama tiga tahun lamanya. Mereka tidak dibenarkan menghubungi dan menyambung silaturahim meskipun dengan ahli keluarga yang terdekat. Bekalan makanan disekat sehingga ada umat Islam yang meninggal dunia akibat kebuluran. Bahkan Saidatina Khadijah radiallahuanha dikatakan meninggal dunia kesan daripada kekurangan makanan.

Namun umat Islam tetap bertahan dan tidak sekali-kali menggadaikan keimanan mereka hanya untuk mengalas perut yang pedih menahan lapar. Mereka tetap bertahan meskipun anak-anak merintih pada waktu malam akibat menderita kelaparan. Tangisan yang memilukan pada waktu malam telah mendorong orang-orang Quraish yang masih punya hati untuk membekalkan makanan secara sembunyi-sembunyi supaya tidak diketahui orang lain.

Allah subhanahu wataala telah menguji Rasulullah sallallahu alaihi wasallam sehingga ke kemuncaknya dan kemudian memberi kelegaan kepada umat Islam dengan campur tangan Allah subhanahu wataala sendiri. Berakhirnya boikot rupa-rupanya menjanjikan dugaan yang lebih berat kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam. Kematian dua orang yang paling disayangi dan yang paling kuat menyokong dan melindungi Rasulullah sallallahu alaihi wasallam iaitu isterinya, Khadijah dan bapa saudaranya, Abu Talib sudah tentu meninggalkan kesan yang amat besar pada jiwa Rasulullah sallallahu alaihi wasallam.

Dalam keadaan menanggung kesedihan itu, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam tidak berputus asa dan tetap menjalankan amanat dakwah yang dipikulkan ke atas dirinya. Namun kunjungannya ke Taif bukan disambut dengan baik bahkan dilempari dengan batu sehingga baginda menanggung luka yang berat.

Pada saat sedemikianlah Allah subhanahu wataala memperjalankan Nabi dalam satu peristiwa yang menakjubkan iaitu Israk dan Mikraj. Perjalanan ke Masjid al-Aqsa dan kemudian ke Sidratul Muntaha adalah langkah pertama ke arah kemenangan yang bakal datang. Kembalinya Rasulullah sallallahu alaihi wasallam disusuli dengan siri-siri pertemuan dengan penduduk Yathrib. Rasulullah dinanti-nantikan oleh penduduk Yathrib dan diangkat sebagai pemimpin di Madinah. Peristiwa hijrah adalah kunci kepada kemenangan ini.

Dalam konteks perjuangan rakyat Palestin pada hari ini, peristiwa hijrah adalah satu jaminan daripada Allah subhanahu wataala bahawa kemenangan pasti akan berpihak kepada pejuang kebenaran. Kekuatan fizikal dan sokongan antarabangsa yang dinikmati oleh Israel tidak akan melindungi regim haram itu daripada kemusnahan. Sebagaimana kepungan dan boikot ke atas Rasulullah sallallahu alaihi wasallam gagal maka begitu juga sekatan ekonomi dan kepungan ke atas Gaza akan gagal dengan kuasa Allah subhanahu wataala. Sebagaimana komplot dan persekongkolan golongan Yahudi dan munafiq di Madinah begitu juga persekongkolan rejim-rejim Arab bersama Zionis untuk menekan gerakan Hamas dan gerakan Islam di Palestin akan menemui kegagalan. Golongan Ahzab moden yang diterajui oleh Amerika Syarikat akan gagal sebagaimana gagalnya golongan Ahzab dalam peperangan Khandak.

Keyakinan yang bulat inilah yang terus memercikkan api kebangkitan rakyat Palestin. Kini persoalannya ialah apakah peranan umat Islam sejagat? Adakah kita hanya sekadar menonton dan memberi ulasan-ulasan yang kadangkala terpisah daripada realiti sebenar?

Ramai umat Islam di luar sana berasa sangsi dengan janji Allah subhanahu wataala. Mereka bukan sahaja mengambil sikap tidak peduli dengan apa yang menimpa tanah suci al Quds bahkan tergamak mencemuh para pejuang dengan kata-kata nista dan penghinaan. Sebabnya ialah umat Islam tidak kembali kepada persoalan dasar iaitu melihat perjuangan yang berlaku ini dalam konteks al-Quran dan sunah. Mereka mengukur kekuatan musuh dengan penilaian kebendaan lalu membuat kesimpulan bahawa perjuangan rakyat Palestin adalah usaha yang sia-sia.

Kami menyeru seluruh umat Islam supaya kembalilah kepada Allah dan Rasulnya dalam menilai perjuangan umat Islam di Palestin. Kemenangan sebenarnya telah ditetapkan oleh Allah subhanahu wataala bagi hamba-hamba-Nya yang berjihad dengan ikhlas dan penuh keimanan.

Hadis-hadis sahih Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ada menyebut bahawa umat ini akan terus berjuang sehingga Allah memberi kemenangan mutlak kepada mereka. Apabila ditanya oleh sahabat di manakah mereka itu, dijawab oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam, mereka itu berada di Baitul Maqdis. Dalam hadis yang lain Rasulullah sallallahu alaihi wasallam memberi jaminan bahawa pengkhianatan golongan yang berkhianat tidak akan memudaratkan mereka. Mereka akan tetap menjadi golongan yang menang. Golongan ini disebut oleh Rasulullah berjuang di pintu-pintu Dimasq (Damsyik) dan pitu-pintu al-Quds (Baitul Maqdis).

Bersempena dengan Maal Hijrah 1432 ini PACE menyeru seluruh umat Islam supaya meletakkan satu azam untuk bersama-sama dalam jihad mempertahankan tanah suci. Umat Islam diseru memperuntukkan sebahagian daripada penghasilan mereka untuk perjuangan pembebasan al-Quds. Barangsiapa yang memberi bekal kepada para mujahidin maka dia juga adalah mujahidin.

Dengan mafhum hadis Nabi sallallahu alaihi wasallam ini, PACE mengakhiri perutusan Maal Hijrah ini dengan harapan agar seluruh umat Islam bersama berganding bahu berjuang dengan segala daya dan upaya untuk menyokong jihad di bumi Palestin.

Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengarah
Pusat Kecemerlangan Palestin (PACE)
1 Muharam 1432H

sumber: http://www.ikram.org.my/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=98:perutusan-maal-hijrah-1432h-pace-&catid=3:terkini&Itemid=65

Friday, December 3, 2010

4 DEC 2010

Insya'Allah tomorrow I'll be taking

SAT 2 (Subject Tests)
[Mathematics Level 2]
[Biology E/M]

May Allah grant what's the best for me, ameen..~

*FYI, SAT 2 can be said as one of the tickets to enter certain universities in USA(especially top universities)~




Saturday, November 27, 2010

Langkah Bermula..~

Alhamdulillah syukur ats rahmat dan hidayah Allah utk menggerakkan hati-hati insannya utk brsm dlm kebaikan..baru2 ni lepas hbs final exam, 6-8 NOV 2010 ana dan kawan2 seramai 18 orang diberi kesempatan oleh Allah utk berjaulah ke PORT DICKSON dengan tujuan membina ikatan ukhuwwah sesama kami dan menyedarkan hakikat diri kami serta mengamati agungnya kekuasaan Allah melalui ciptaannya..

Basically, ada sebahagiannya kehadiran mereka dah dlm perancangan mereka dan sebahagian yg lain mereka x rancang,(last-minute decision).. ada sorang yg tetiba nk join sedangkan pada mulanya dia dh ada plan lain.. ada yg sebulan lps nk join tp sehari dua sblm prog bgtau yg mereka x dpt join.. begitulah Allah gerakkan hati-hati hambaNya mengikut yg Dia kehendaki.. masya'Allah..

6 NOV 2010
Jaulah kami bermula..Kami gerak dgn 2 kereta yg dipandu ana n akh Rashid, n 1 van.. dr Kolej Cendana kol 3ptg slps briefing ringkas..Alhamdulillah dlm kereta smpatlah ana buat taaruf mendalam(TTT) dengan mereka. Walaupun dh 4 bulan bersama, banyak cerita2 baru psl mereka yg ana br tau.. Kami berehat di RnR Seremban utk solat+makan..Alhamdulillah sampai PD kol 6,30ptg.. smpai2 geng KMS tgh setting khemah,masak BBQ dll.. kami pn bantu apa yg boleh..

Mlm tu, kami makan beramai-ramai.. lps makan, semua dh mula penat dan mengantuk.. Ana n Rashid cubalah utk mengajak rakan2 utk buat sesuatu sbb rasa mcm rugilah dtg jauh2, makan and then tidur..kami pn ajak nikmati keindahan alam ciptaan al-Khaliq. Alhamdulillah mereka bersemangat! kami pun bentang kanvas btol2 kat tepi pantai menghadap ke laut yg tenang dan duduk dlm liqa'. Jadi, bermulalah curhat sesama kami.. Subhanallah, mereka mencurahkan segala yg terbuku di hati mereka, tentang harapan2 mereka, prkr yg menjadi kerisauan mereka dsb..mereka merasa seronok dapat berada bersama kelompok individu2 yg bertemu n berpisah krn Allah ini..Alhamdulillah. jadi, ringkasnya mlm tu memang sangat best n bg ana di sini mula terpecah ketulan2 ais antara kami dan mulalah terbina tautan hati antara kami.. borak2 smpai x sedar dh pukul 12.. so, kami pun kembali ke khemah utk tidur..

Pukul 1 lbh pg, tetiba ana tersedar bila ada 2 orang sahabat bangun yg katanya sebab rasa pelik.. lps tu, ana pun baring balik utk sambung tidur.. Bila baring je, dgn tiba2 angin kencang dr luar menerpa khemah kami.. ana agak terkejut sebab anginnya agak kencang.. sampaikan khemah besar seorang ikhwah ni tinggal separuh sbb ditiup angin.. semua tersedar dan cuba memikirkan solusi masing2.. ada yg cuba tahan khemah supaya x roboh, ada yg 'blur' sbb br bangun dsb..pelbagai kerenah dpt diperhatikan ketika itu. Semua tetap bertahan dlm khemah. In split 2 seconds, ana apa lagi, yg terfikir cuma utk bwk semua msk kereta sebab tengok khemah mcm dh x de harapan je. Bila ana n Rashid kluar je, yg lain apa lg, ikut sekali.huhu.. Lastly, tinggal 3 orang lg yg cuba pertahankan khemah.. beberapa minit lepas tu, mereka pun keluar sebab tengok mcm dh takde harapan dan khemah tu pun akhirnya tumbang.. Selepas tu, khemah2 lain pun mula tumbang melainkan 2 khemah yg diguna geng KMS.. kami pun melihat keadaan angin kencang tu dr dlm kereta.. dan yg menariknya, pelancong2 kat situ yg tadinya berbuat maksiat majoritinya mula beransur pulang.. ada hikmahnya.. Lepas tu, majoriti sambung tidur kecuali beberapa sahaja..memanfaatkan keindahan waktu malam di tepi laut yg terbentang luas.

7 NOV 2010
Pagi tu kol 5 kami gerak ke Masjid Bagan Pinang berdekatan utk bersihkan diri n solat. Ba'da solat subuh, dengar kuliah dan menikmati sarapan yg masjid sediakan.. Then fikir2, pg tu x menjadi kalau nk mulakn ISK, so semua peserta diminta tidur dan rehat.. kol 10 semua bangun, solat dhuha, sarapan yg btol2 punya and then semua duk dalam liqa'. Disebabkan mereka semangat tentang kejadian angin malam tu, dibuatlah sesi perkongsian, utk muhasabah, tazkiah dan utk datangkan balik mood diorang sebab malam tu ada sorang peserta tetiba bad mood dan effect pd peserta2 lain. Alhamdulillah, mereka semua dapat mengeluarkan pelbagai hikmah daripada peristiwa tu, ada yg umpamakan kejadian tu dengan perang, ada yg umpamakan khemah tu ibarat foundation ISLAM, kalau x kukuh maka akan roboh, ada yg siap kaitkan dengan beberapa ayat qur'an dan macam2 lagi..rumusnya, dlm kejadian yg singkat tu je dh tertonjol sifat n ciri2 masing..so, kira berlaku proses ta'aruf yg unik.. Masya'Allah!! begitulah perancangan Allah yg pastinya terbaik utk kita..
Lpas berkemas, dlm pukul 12.30, kami meneruskan perjalanan ke rumah ketiga(rumah1:khemah, rumah2:masjid) iaitu apartment kat area Teluk Kemang, PD. Sampai sana, disebabkan check-in pukul 2, kami pun beraktiviti di pantai dahulu, ber-RIGAMSOT..(RIadah+GAmes+Makan+SOlat+Tazkirah).. lepas tu, check-in, khidmat diri dan berkumpul utk mulakan ISK.. Fuhh! Apartmen dia besar btol, dh tempah 2 apartmen, tp 1 apartmen tu je dh bleh sumbat 20org.. lps tu, ISK pun bermula, alhamdulillah semua walaupun kepenatan tapi tetap hammasah! ISK disambung sampai ke malam..

8 NOV 2010
Pg tu, jemput Dr Adnan bg talk, prkongsian US dan beberapa isu yg penting sbg foundation sbg muslim atau "back to basic"..penyampaian yg sgt mantap n brsmgt! ptg tu, buat penutup ringkas dan pulang ke cendana..

Alhamdulillah, semua yg hadir dapat menerima dgn baik segala yg disampaikan.. Sama2 kita doa agar Allah tetapkan hati kita dan mereka di atas jalan ini agar pemergian ana dan mereka ke US nanti dengan jiwa sbg seorang du'at n dengan harapan untuk menyuburkan bumi US dgn tarbiyyah, dan saat kembalinya ke Malaysia nanti akan turut sama di medan sebenar.. Insya'Allah!

"sesungguhnya Allahlah yg menggerakkan dan membolak-balikkan hati hambaNya menurut yg Dia kehendaki"

----------------------------------------------------------
wassalam

Sunday, November 21, 2010

Mereka pasti boleh!

Bismillahirrahmanirrahim..

Post kali ni khas ditujukan buat adik2 g12 SMIH yg bakal menduduki SPM. (terkenang kenangan manis masa nk amik SPM dulu..^_^)

Ok, Perjuangan kalian bakal bermula setelah sekian lama bertungkus lumus tonggang terbalik belajar, sampai ada hari yg stay back sampai malam, kelas tambahan dan sebagainya tapi ketahuilah bahawa SPM hanyalah permulaan bagi kembara antum di muka bumi Allah ini.

Bersyukurlah,
Allah telah memilih antum untuk bersama hidup di SMIH, kerana ramai yang mahukan bi'ah solehah tapi mereka tak berpeluang..

Bersyukurlah,
Guru-guru di SMIH tetap setia dan tabah MENDIDIK (bkn mengajar ye) antum walaupun gaji mereka sangatlah tak seberapa kalau dibandingkan dengan sekolah lain. sampai ada yang hampir setiap hari balik lewat malam.

Bersyukurlah,
antum dikurniakan pengetua seperti Ustzh Kamaliah, tetap teguh menyokong perjuangan antum. walaupun kerenah antum bermacam-macam, pelik2..

dan banyak lagi sebenarnya yg antum perlu bersyukur..

Yup, mungkin ada antara antum yang banyak kurang puas hati dengan apa yang sekolah tetapkan, tapi percayalah semua itu sebahagian daripada pentarbiyyahan untuk membentuk keperibadian antum. Yakinlah, antum pasti akan berasa sangat bersyukur dan menghargai segala yg antum peroleh di sekolah setelah antum berada di alam universiti nanti... boleh jadi akan ada sebahagian yang akan menyesal kerana tak ambil sepenuhnya peluang yang ada di SMIH.. sebab ana dan sahabat2 ana merasainya.. ^_^"

adik2 G12,
manfaatkan detik2 terakhir antum di SMIH ye.. kerana selepas ni, bermulalah hidup antum di dunia yang sebenar.. pastikan antum bersatu padu supaya semua dapat menuju ke gerbang kejayaan (define sendiri apa mksd kejayaan)
jadilah kalian nanti orang-orang yang akan memimpin masyarakat!

Ingat, di saat ini, Allah lah yang berhak melakukan apa2..jadi, teruskan merapatkan dan menjernihkan hubungan dengan Allah..jg hubungan dengan ibu bapa dan kawan2.. antum sudah berusaha yang termampu, nanti all out dan yg selepas drpd tu, berserahlah dan bertawakkallah kepada Allah..

"Apabila kamu telah berazam, maka bertawakkallah pada Allah. Sesungguhnya Allah MENYUKAI orang-orang yang bertawakkal.." (Ali-Imran:159)

kejayaan antum adalah kejayaan semua warga hidayah juga..Antum pasti boleh!

juga buat semua sek2 cawangan MUSLEH(kira adik-beradiklah kn?..),
BITTAUFIQ WANNAJAH! mg antum jg mengecapi kejayaan!

"tingkatkan prestasi, letak ISLAM di hati"
rebutlah peluang selagi masih ada..~

*sesiapa yg rasa nk fly gi USA, blehlah tanya2 ana sebelum buat keputusan ye..~

[ WASSALAM ]

Saturday, November 20, 2010

20 NOV 2010

Bismillah..
Insya'Allah participating in TABLE TENNIS
doakan ya..




Islam is perfect !

ISLAM
The most beautiful and exquisite guidance sent by Godfor all mankind

MUHAMMAD PBUH
The most noble, wise and compassionate. The last and most beloved Prophet of God

Start your day in the name of Allah
by cleansing your soul
through WUDU'

Strengthen your faith 5 times a day
through PRAYERS

Find true guidance and answers
through THE NOBLE QUR'AN

strengthen the islamic community
through THE MASJID

Experience true happiness and peace of mind
through FAMILY VALUES

promote Islamic Identity
through EDUCATION

experience a spiritual awakening
through a DIVINE CONNECTION

reflect on the state of the ummah
play your part in the islamic revival

Return to ALLAH
return to ISLAM

most Merciful Allah
guide us to the true
Message of ISLAM and
Help us maintain our faith

diadaptasi daripada: siri ISLAMIC YOUTH AWAKENING

Tuesday, November 16, 2010

Eidul Adha!

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamu'alaykum.

Alhamdulillah, one semester of very challenging life in INTEC is already finished, 2 semesters to go(one short sem).. May Allah gives the best for my results, ameen. Insya'Allah I'm having my holiday which is scheduled until early January 2011. However, my schedule is almost full for this two months, alhamdulillah.. Need to continuously recharge my iman and keep up with my mutabaah! Usually, when leaving for holidays, it is much more harder for us to keep up our stamina IMAN, so MUJAHADAH is essential! In order to mujahadah, we need to SACRIFICE!

SACRIFICE=QURBAN=TADHIAH
Happy Eid Qurban to all MUSLIMS!
May this eid encourage us to give bigger sacrifice of ourselves and our wealth for the sake of ISLAM! Because to achieve success 'fid dunya wal akhirah', we need to SACRIFICE lots of thing. Maybe this eid we are not given the opportunity to do the qurban, isn't it already good if we sacrifice the needs of our lust towards dunya?
Because in order to gain Mardhatillah, we must put away dunya from our heart. Don't let dunya conquer our heart but make sure that we hold the dunya..
do refer to-(9:111)

Friday, October 22, 2010

Teringat mereka-Usroh

Teringat sebuah kisah di zaman Rasulullah, ada seorang sahabat berjumpa dengan sahabatnya yang lain dan mengadukan yang dia merasakan bahawa dia ibarat seorang munafik. Kerna dia merasakan apabila dia bersama Rasulullah, dia beriman, tetapi bila dia bersama-sama dengan keluarganya. dia gelak tawa dan bersenda gurau dengan mereka. Sahabat yang mendengar itupun mengucapkan masalah yang sama lalu mereka berjumpa Abu Bakar dan menceritakan masalah mereka. Abu Bakar pun merasakan begitu lalu mereka memberitahu Rasulullah tentang keadaan mereka lalu Rasulullah menjawab, " Ijlis bina nu'min sa'ah" (Duduk sebentar dan beriman sejenak).. Para sahabat bila bersama dgn Rasulullah, Rasulullah akan cuba sedaya upaya untuk memberi ketenangan kepada hati2 mereka dan recharge iman mereka..

hakikat yg kita perlu ingat bahawa sabda Rasulullah: "Al-iman yazid wa yanqus" (Iman menambah dan berkurang)

Itulah, kalau kita nak tau, inilah menunjukkan kepentingan untuk kita mengikut Usroh.. untuk meningkatkan kefahaman kita dan recharge iman, bukan untuk menambah ilmu agama semata-mata sebab kalau ilmu agama, kat ceramah2 n majlis ilmu kita boleh dapat.. Memahami Islam merupakan tuntutan dan kewajipan yg Allah letakkan pada bahu kita. Rasionalnya kerana kalau kita sendiri tidak memahami Islam sbg ad-Deen, bagaimana kita nak merealisasikan 2 tujuan hidup kita? Beribadah kepada Allah(Ubudiyyah)(51:56) dan menjadi khalifah Allah(2:30)..

Kita lihat, para sahabat Rasulullah yg hebat pun tetap mengamalkan "ijlis bina nu'min sa'ah" utk recharge iman mereka..Kita bagaimana ya?

Masya'Allah! terkenang anak-anak di Kg Rudan, Sarawak.. Pada suatu malam kat sana, lepas habis penyampaian dan jamuan ringan di surau, ana dan akh Munzir berkesempatanlah mengajak adik2 ni untuk tidur bersama di rumah keluarga angkat kami.. Alhamdulillah, datanglah adik Jesmi, Mubin, Hisham, Pika n sorang x ingat, asiff.. Kat sane, kol 11mlm generator ditutup, jadi x delah elektrik.. kami pun duduk di luar rumah dlm bulatan dan di tengah2 diletakkan pelita(boleh kata berusrohlah..).

Kami pun berkongsilah beberapa perkara pada adik2 ni; jaga solat dan akhlak dsb, ada jgk cerita kisah para nabi dahulu.. mereka ni masya'Allah bersemangat, dh hbs satu cerita, mereka minta lagi dan lagi.. smpai lewat malam pun mereka kata tak mengapa..

Itulah adik2 se-Islam kita yg tinggal di pedalaman yg x berpeluang mendapat tarbiah yg sempurna.. Kadang2, terketuk juga sebab melihat mereka ni bersemangat tapi kita yg di sini??

Wallahua'lam..

[peringatan buat diri ini juga]

Thursday, October 21, 2010

We and Qur'an ??

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah..thumma alhamdulillah... thumma alhamdulillah.. 'ala kulli ni'mat yu'thi 'alaina..

Firstly, I am sorry for those waiting for my updates..I left this blog since Sept 11, the historical date to Muslims especially in the states.. Do you know that after the Sept 11 2001 incident, the number of Americans that convert to Muslim rose surprisingly. Just imagine! The stock for Al-Qur'an also finished at that time. You know, this is because the Americans started to do research on Qur'an, they want to know what is Islam actually.. Does Islam teach the followers to be a terrorist or what? And finally many of them were touched by Qur'an and chose Islam as their religion.

When I think about this issue, there is one thing that I would like to stress out.. I am actually quite ashamed with these American Muslims.. They got hidayah because of reciting and understanding the Qur'an, subhanallah.. But have we ever tadabbur Al-Qur'an ? or do we always study what actually Allah wants to deliver to us? because Qur'an is Allah's words.. Astaghfirullah.. we were born as a Muslim but what actually have we done with the advantage that Allah has given to us? Because those that just convert to Islam have already make a research on Qur'an..

As a reminder, Allah does not value a person according to how long he/she live as a muslim, but how strong the IMAN of a person...

Allah says:
ذٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ
This Book(Al-Qur'an), there is no doubt in it, is a guide to those who guard (against evil)-Muttaqin.

_________________________________________________________
Here, I want to share with you all about a friend of mine...

Last week, we organized a program called "MADAH"(MAbit+riaDAH).. Alhamdulillah, about 20 peoples from INTEC attended.. In this program, we stressed about the importance of ukhuwwah, qiamullail and understanding Qur'an.. That night we had ice breaking activities, a short taujih about the need for us to understand Qur'an..

The next morning, we performed qiamullail, recite ma'thurat and then we moved to the field behind Shah Alam State Mosque for our riadah. We played football for about an hour and had breakfast together. Before closing the program, Akh Khubaib delivered a tazkirah and touched an ayat from

Surah Al-Hadid: 20

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ

فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

Know that this world's life is only sport and play and gaiety and boasting among yourselves, and a vying in the multiplication of wealth and children, like the rain, whose causing the vegetation to grow, pleases the husbandmen, then it withers away so that you will see it become yellow, then it becomes dried up and broken down; and in the hereafter is a severe chastisement and (also) forgiveness from Allah and (His) pleasure; and this world's life is naught but means of deception.

Then, we were sent back to college.

Masya'Allah! The next day one of my mutarabbi came to me and shares his problems.. That morning before class begins, he borrowed my Qur'an and read it with the translations.. because he asked me to explain some of the meanings. I was like, alhamdulillah.. He felt that his life before this was filled with meaningless and useless things. He changed drastically because he felt very guilty. So, I calmed him down by bringing him to the surau to perform Dhuha..

Insya'Allah, may he always be consistent with his amal and guided by Allah..ameen


"When people have the intention and passion to understand Al-Qur'an, Insya'Allah they will experience something very meaningful..believe it.."

So now, how about us???

"Al-Islamu ya'lu wala yu'la 'alaih"


Saturday, September 11, 2010

Eid Mubarak !


it's a wonderful feeling
with the love in the room from the floor to the ceiling
its that time of year
Eid time is here
with the blessings from above
Allah sends his love
and everything's okay
Eid Mubarak
its our holiday
Eid Mubarak, Eid Mubarak
it's a wonderful day
Eid Mubarak, Eid Mubarak, Eid Mubarak
it's a blessed day

the Adhan is calling, its time for Eid Salah
and everybody's happy for three hugs
celebrating, this special time we share
to you "Kul aam wa antum bikhair"
while we celebrate and everybody says, Eid Mubarak
and all the world will see, the smiles from you and me
it's the best time of the year for community

(Artist: 786-Eid Mubarak)

May we all still istiqamah with our amal in Ramadan, let's evaluate ourselves~
*evaluation is proven the best method to achieve success in life
and
May Allah accept and bless all our amal in Ramadan, forgives all our sins and grant us the opportunity to meet ramadan again, Insya'Allah..

"Allah is beautiful and loves pulchritude"
- Let's make sure not just our physical is beautiful because the most essential is the beauty of our heart -

[Taqabbalallahu minna wa minkum]
[Baarakallahu fiikum]
* Will this be my last raya at Malaysia before flying?? Mmm...

2 Syawal 1431H
At my village,
Parit Yusuf, Muar + Bagan, Batu Pahat

Thursday, September 9, 2010

Ebullient !!

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, praise to Almighty Allah for giving us nikmat to live until this moment and gives us the most gargantuan nikmat in this world which are IMAN and ISLAM. This sentence is very common among muslims but I still like to mention it because many that are given this nikmat always do not quite appreciate it as it should be. So, in the end of this ramadan, let's try to value and appreciate this huge nikmat as something special and feel it with our heart! bcoz remember, we are the best ummah! (3:110)

Ok, back to the topic..Back to my life in my 'new' place. Without realizing, It has been already 2 months studying there..really fast. now I'm having eid+mid sem holiday for two weeks after a very stressful mid term exam, astaghfirullah is the only word that can spill out from my mouth..speechless..I was quite down. However, I really hope the results will be satisfying,insya'Allah..ameen..

"Apabila kamu telah berazam, maka bertawakkallah pada Allah"
(Ali-Imran:159)
I remember one very meaningful advice from my usrohmate, "Cheer up! This is not the end of the world..there's still lot of opportunities..it's just d beginning. Allah will give what's the best for us" and err..an advice from my lecturer, "failing is gaining"..huh, quite hard to accept but that's the truth.

My life here is very different compared to life in school before this; the environment, life etc..more challenging. Alhamdulillah, I get to know new friends..really happy to know them as all of them are very affable and amiable+smart.

INPRO (Inter-Programme Sports)
Still continue playing ping-pong.. ^_^ alhamdulillah got champion for INPRO~ [24/7/10]

I have one year preparation 'here'.. Need to strive 4 the best! One thing, everything that happens in our life is not something wasteful.. Because a mukmin will not regret for what had happened in the past. He is always optimistic and believes that every cloud has its silver lining~

Upcoming adfp event:
SAT reasoning test - 9 OKT 2010
TOEFL - 13 NOV 2010 (if i'm not mistaken)
SAT 2 - Dis (not sure specific date)
*these 3 tests are the tickets for me to be admitted into US universities..

May Allah grant the best for me in these tests~
Eventhough struggling for my studies, dakwah cannot be left by... I'm born to be a khalifah. Mg kita trus tsabat ats jalanNya..

"Ya muqollibal quluub, tsabbit quluubana 'ala diinik wa 'ala tho'atik wa 'ala thoriqi da'watik"
(Wahai yg membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati2 kami ats agamaMu dan atas ketaatanMu dan atas jalan dakwaHMu..)

[be an ebullient person!]-life needs to go on~
teringat kata2 yg sgt manis dan selalu diingatkan oleh sahabat2, "Dakwah nombor satu tp akademik bukan nombor dua"

baarakallahu fiikum!

Tuesday, September 7, 2010

Bismillahirrahmanirrahim..

Insya'allah my post is coming soon, in a few days~ finally..alhamdulillah..

[inpro]
[mad'u]
[mereka nak]
[huh! mencabar~]

RAMADAN KAREEM !

Let's get the best from it in the remaining 3 days..~

Saturday, August 21, 2010

Some Common Mistakes in Ramadaan

Lets Strive Not to Repeat the Same
By Asma bint Shameem


1 : Taking Ramadaan as a ritual

For many of us Ramadaan has lost its spirituality and has become more of a ritual than a form of Ibaadah. We fast from morning to night like a zombie just because everyone around us is fasting too. We forget that its a time to purify our hearts and our souls from all evil....we forget to make dua, forget to beseech Allaah to forgive us and ask Him to save us from the Fire. Sure we stay away from food and drink but that's about all.


Although the Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said: "
'Jibreel said to me, May Allaah rub his nose in the dust, that person to who Ramadaan comes and his sins are not forgiven, and I said, Ameen.

Then he said, May Allaah rub his nose in the dust, that person who lives to see his parents grow old, one or both of them, but he does not enter Paradise (by not serving them) and I said, Ameen.

Then he said, May Allaah rub his nose in the dust, that person in whose presence you are mentioned and he does not send blessings upon you, and I said, Ameen.'" (Tirmidhi, Ahmad, others. Saheeh by al-Albaani)

2 : Too much stress on food and drink

For some people, the entire month of Ramadaan revolves around food. They spend the ENTIRE day planning, cooking, shopping and thinking about only food, instead of concentrating on Salaah, Quraan and other acts of worship. All they can think of is FOOD. So much so that they turn the month of fasting into the month of feasting. Come Iftaar time, their table is a sight to see, with the multitudes and varieties of food, sweets and drinks. They are missing the very purpose of fasting, and thus, increase in their greed and desires instead of learning to control them. It is also a kind of waste & extravagance.

".....and eat and drink but waste not by extravagance, certainly He (Allaah) likes not Al-Musrifoon (those who waste by extravagance) " [al-Araaf :31]


3 : Spending all day cooking

Some of the sisters (either by their own choice or forced by their husbands) are cooking ALL day and ALL night, so that by the end of the day, they are too tired to even pray Ishaa, let alone pray Taraweeh or Tahajjud or even read Quraan. This is the month of mercy and forgiveness. So turn off that stove and turn on your Imaan!


4 : Eating too much

Some people stuff themselves at Suhoor until they are ready to burst, because they think this is the way to not feel hungry during the day and some people eat at Iftaar, like there is no tomorrow, trying to make up for the food missed. However, this is completely against the Sunnah. Moderation is the key to everything.

The Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:
"The son of Adam does not fill any vessel worse than his stomach; for the son of Adam a few mouthfuls are sufficient to keep his back straight. If you must fill it, then one-third for food, one-third for drink and one-third for air." (Tirmidhi, Ibn Maajah. saheeh by al-Albaani).

Too much food distracts a person from many deeds of obedience and worship, makes him lazy and also makes the heart heedless.

It was said to Imam Ahmad: Does a man find any softness and humility in his heart when he is full? He said, I do not think so.


5 : Sleeping all day

Some people spend their entire day (or a major part of it) sleeping away their fast. Is this what is really required of us during this noble month? These people also are missing the purpose of fasting and are slaves to their desires of comfort and ease. They cannot bear to be awake and face a little hunger or exert a little self-control. For a fasting person to spend most of the day asleep is nothing but, negligence on his part.


6 : Wasting time


The month of Ramadaan is a precious, precious time, so much so that Allaah calls this month "Ayyamum Madoodaat" (A fixed number of days). Before we know it, this month of mercy and forgiveness will be over. We should try and spend every moment possible in the worship of Allaah so that we can make the most of this blessing. However, there are some of us who waste away their day playing video games, or worse still, watching TV, movies or even listening to music. Subhaan Allaah! Trying to obey Allaah by DISOBEYING him!


7 : Fasting but not giving up evil


Some of us fast but do not give up lying, cursing, fighting, backbiting, etc. and some of us fast but do not give up cheating, stealing, dealing in haraam, buying lotto tickets, selling alcohol, fornication, etc. and all kinds of impermissible things without realizing that the purpose of fasting is to not stay away from food and drink; rather the aim behind it is to fear Allaah.

"O you who believe! Fasting is prescribed for you as it was prescribed for those before you, that you may become Al-Muttaqoon (the pious)" [al-Baqarah 2:183]

The Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:
"Whoever does not give up false speech and acting upon it, and ignorance, Allaah has no need of him giving up his food and drink." (Bukhaari)


8 : Smoking


Smoking is forbidden in Islam whether during Ramadaan or outside of it, as it is one of al-Khabaaith (evil things). And this includes ALL kinds of smoking material eg.cigars, cigarettes, pipes, sheesha, hookah etc.

"he allows them as lawful At Tayyibaat (all good and lawful things), and prohibits them as unlawful Al Khabaa'ith (all evil and unlawful things) [al-Araaf :157]

It is harmful, not only to the one smoking, but also to the ones around him. It is also a means of wasting ones wealth.

The Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:
"There should be no harming or reciprocating harm."

This is especially true during fasting and it invalidates the fast. (Fatwa -Ibn Uthaymeen)


9 : Skipping Sahoor


The Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:
"Eat suhoor for in suhoor there is blessing."(Bukhaari, Muslim).

And he (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:
"The thing that differentiates between our fasting and the fasting of the People of the Book is eating suhoor." (Muslim)


10 : Stopping Sahoor at Imsaak


Some people stop eating Suhoor 10-15 minutes earlier than the time of Fajr to observe Imsaak.

Shaykh Ibn Uthaymeen said: This is a kind of bidah (innovation) which has no basis in the Sunnah. Rather the Sunnah is to do the opposite. Allaah allows us to eat until dawn:
"and eat and drink until the white thread (light) of dawn appears to you distinct from the black thread (darkness of night)" [al-Baqarah 2:187]

And the Prophet (pbuh) said:
"….eat and drink until you hear the adhaan of Ibn Umm Maktoom, for he does not give the adhaan until dawn comes."

This imsaak which some of the people do is an addition to what Allaah has prescribed, so it is false. It is a kind of extremism in religion, and the Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:

"Those who go to extremes are doomed, those who go to extremes are doomed, those who go to extremes are doomed." (Muslim)


11 : Not fasting if they missed Sahoor

Some people are too scared to fast if they miss Suhoor. However, this is a kind of cowardice and love of ease. What is the big deal if you missed a few morsels of food? Its not like you will die. Remember, obedience to Allaah overcomes everything.


12 : Saying the intention to fast out loud or saying a specific dua to start fasting


The intention is an action of the heart. We should resolve in our heart that we are going to fast tomorrow. That is all we need. It is not prescribed by the Shariah for us to say out loud, "I intend to fast", "I will fast tomorrow" or other phrases that have been innovated by some people. Also, there is no specific dua to be recited at the time of starting the fast in the correct Sunnah. Whatever dua you may see on some papers or Ramadaan calendars, etc. is a Bidah.


13 : Delaying breaking fast


Some people wait until the adhaan finishes or even several minutes after that, just to be on the safe side. However, the Sunnah is to hasten to break the fast, which means breaking fast whenever the adhaan starts, right after the sun has set. Aaishah (RA) said: This is what the Messenger of Allaah (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) used to do. (Muslim)

The Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:
"The people will continue to do well so long as they hasten to break the fast." (Bukhaari, Muslim)

Determine to the best of your ability, the accuracy of your clock, calendar, etc. and then have tawakkul on Allaah and break your fast exactly on time.


14 : Eating continuously until the time for Maghrib is up


Some people put so much food in their plates when breaking their fast and continue eating, enjoying dessert, drinking tea, etc., until they miss Maghrib. That is obviously not right. The Sunnah of the Prophet (pbuh) was that once he broke his fast with some dates, them he would hasten to the prayer. Once you are done with the prayer, you can always go back and eat some more if you wish.


15 : Missing the golden chance of having your Dua accepted


The prayer of the fasting person is guaranteed to be accepted at the time of breaking fast.

The Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:
"Three prayers are not rejected: the prayer of a father, the prayer of a fasting person, and the prayer of a traveler." (al-Bayhaqi, saheeh by al-Albaani).

Instead of sitting down and making Dua at this precious time, some people forego this beautiful chance, and are too busy frying samosas, talking, setting the food, filling their plates and glasses, etc. Think about it....Is food more important than the chance to have your sins forgiven or the fulfillment of your Duas.


16 : Fasting but not praying


The fasting of one who does not pray WILL NOT BE ACCEPTED. This is because not praying constitutes kufr as the Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:
"Between a man and shirk and kufr there stands his giving up prayer." (Muslim)

In fact, NONE of his good deeds will be accepted; rather, they are all annulled.

"Whoever does not pray Asr, his good deeds will be annulled." (Bukhaari)


17 : Fasting and not wearing Hijaab

Not wearing the Hijaab is a major sin as it is obligatory for Muslim women. (See Surah Nur, Surah Ahzaab). So fasting and not wearing hijaab certainly takes away enormously from the rewards of fasting, even if does not invalidate it.


18 : Not fasting because of exams or work


Exams or work is NOT one of the excuses allowed by the Shariah to not fast. You can do your studying and revision at night if it is too hard to do that during the day. Also remember that pleasing and obeying Allaah is much more important than good grades. Besides, if you will fulfil your obligation to fast, even if you have to study, Allaah will make it easy for you and help you in everything you do.

"Whosoever fears Allah, He will appoint for him a way out and provide for him from where he does not expect, Allah is Sufficient for whosoever puts his trust in Him." (Surah at-Talaaq 2-3)


19 : Mixing fasting and dieting

DO NOT make the mistake of fasting with the intention to diet. That is one of the biggest mistakes some of us make (esp. sisters). Fasting is an act of worship and can only be for the sake of Allah alone.

Otherwise, mixing it with the intention of dieting may become a form of (minor) Shirk.


20 : Fighting over the number of Rakaah of Taraweeh

There is no specific number of rakahs for Taraweeh prayer, rather it is permissible to do a little or a lot. Both 8 and 20 are okay. Shaykh Ibn Uthaymeen said: "No one should be denounced for praying eleven or twenty-three (rakaah), because the matter is broader in scope than that, praise be to Allaah."



21 : Praying ONLY on the night of the 27th


Some people pray ONLY on the 27th to seek Lailat ul-Qadr, neglecting all other odd nights, although the Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) said:
"Seek Lailat ul-Qadr among the odd numbered nights of the last ten nights of Ramadaan." (Bukhaari, Muslim).


22 : Wasting the last part of Ramadaan preparing for Eid


Some people waste the entire last 10 days of Ramadaan preparing for Eid, shopping and frequenting malls, etc. neglecting Ibadah and Lailatul Qadr. although, the Prophet (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam) used to strive the hardest during the last ten days of Ramadaan in worship (Ahmad, Muslim) and not in shopping. Buy whatever you need for Eid before Ramadaan so that you can utilize the time in Ramadaan to the max.

Aaishah (RA) said:
"When the (last) ten nights began, the Messenger of Allaah (Sal Allaahu Alaiyhi wa Sallam)) would tighten his waist-wrapper (i.e., strive hard in worship or refrain from intimacy with his wives), stay awake at night and wake his family." (Bukhaari and Muslim).


23 : Iftaar parties


Although inviting each other for breaking fast is something good and encouraged, some people go to extremes with lavish Iftaar parties with all sorts of disobedience to Allaah, from flirting, mixing of the sexes and hijaab-less women, to show-off and extravagance, to heedlessness to Salaah, and Taraweeh.


[May Allah bless us in this Ramadan]

Let's continue doing deeds! never stop until the end of our

life~ Make sure we get tarbiyyah Rabbaniyah, not tarbiyyah

ramadan (it means that we don't stop doing lots of 'amal'

when Ramadan ends..)


Ramadan Kareem!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails